България се самоубива!

DSC_0101 (Small)Боби е на 13 години и е мой приятел. Той е от онези даровити деца, които могат да донесат огромна слава на България, но „България“ не иска да бъде прославена от Боби, защото Боби е домашен ученик и не посещава държавно училище. През последните две години, Боби спечели всички състезания по програмиране, на които се яви . . . нелегално или полулегално. Системата не допуска до състезания деца, български граждани, които не ходят в държавно школо. Парадоксът е почти като в „Параграф 22“ – човекът хем учи повече от другите и може повече от другите, но не може да се състезава с тях, понеже учи повече от тях и знае повече от тях!?

Експерти чертаеха на Боби бляскаво бъдеще в националният отбор по програмиране, настояваха да му се даде шанс, да прославя родината – чиновникът отсече: Не!

Бяха направени редица опити от страна на адвокати, бивши състезатели и членове на националният отбор по програмиране, учители в държавни училища, асоциации, родители и роднини, но държавата остава непреклонна – Боби не е наш кадър и няма право да печели нашите състезания по програмиране. Да не говорим, колко дразнещо е, че се състезава с деца по-големи от него и ги бие както си иска. Това е възмутително!

След всички тези опити да обясним на държавните чиновници, колко хубаво и славно би било Боби да представя страната ни, в крайна сметка се отказахме, понеже да водим диалог със стена, хвърля съмнение върху собственото ни психично здраве. C’est la vie, Боби ще прославя все други неща, но не и България, засега. Убеден съм, че когато почне да печели състезания, независимо от националният отбор по програмиране, някой ще се сети че е българин – гузно! Това разбира се няма да е проблем за MIT, на тях никак не им дреме дали Боби е ходил или не, в българско държавно училище. Американците си знаят работата и забелязват талантливите деца и през океана, докато нашите чиновници не могат да ги видят, макар да са пред очите им.

WP_001145_za_2Тъжна и грозна е тази картина, уважаеми! Българите чезнат, образованието е нищожно, но при все това управниците ни са късогледи и отхвърлят възможността да направят нещо добро за страната си. Жалки нещастници! На всичко отгоре, случаят с моя приятел не е единствен, той е просто нарицателно. Има много талантливи деца, които се изявяват в различни изкуства и спортове, печелят международни награди и признание, но за тях не се говори, понеже не са се пръкнали от котилото на Матрицата. Да оцелееш самостоятелно е израз на „наглост“. Как така някой ще учи и знае нещо извън държавният стандарт!? Държавата не търпи конкуренция!

За мислещите хора отдавна е предизвикателство да оцеляват пряко държавните стандарти и закони. Много труд е нужен за да се имунизирате срещу бяса на чиновника, който следва като верен адепт религията на тоталната държава. А когато говорим за сфера, като образованието, която е виндикативна за държавата, нямате никакъв шанс. Да се забрани на Боби да се състезава за България, е като да умреш от кръвозагуба, понеже този, който иска да спре кръвотечението ти е „враг“. Точно поради подобна политика нацията ни се обезкръвява откъм талантливи и способни младежи. България се самоубива!

Събуди се Българийо, спри да гониш младите и способни хора от пределите си! Не се иска много – трябва само да бъдат свободни от контрола и предразсъдъците на малоумните управници, които нямат никакво място в държавното управление! Работете за това!

Публикувано на Държава, Образование, общество и тагнато. Запазване в отметки на връзката.

171 Responses to България се самоубива!

  1. Diana Valstar каза:

    До Иван Колев относно Холандия: Началното образование тук в Холандия е задължително. Децата ми нямат право да отсъстват нито един ден от училище без разрешението и знанието на учителят му или директорът. Тук не може да се постъпи във висше учебно заведение без диплома и без сдадени матури. Ученици показващи по-високи резултати от средните ходят в специални училища или им де дава малко повече свобода в нормалните училища. Децата ми са на училище от 8,30 до 14,30 с 2 паузи от по 20 мин. НИКОГА не биват затрупвани с домашни работи и не носят никакви учебници и тетрадки у дома. Практически ние не знаем какво учат. В първите 5 групи ( разбирайте 2 предучилищни и 3 класа, защото тук се започва на 4 години училище) имаме право няколко пъти в месеца за 10 мин сутрин да влезем в класната стая и да видим какво учат децата ни. Дотук в сравнение с българската система , холандската е само с плюсове. Има какво да се желае в България по отношение на държавните училища, но аз съм против детето ми да не посещава училище и да бъде обучавано у дома от родител. Абсолютно съм съгласна с мнението на Т по повод общуването на тези деца в бъдеще с останалата част на обществото. Та нали те ще бъдат принудени да функционират в него, а за съжаление там няма да има само добронамерени и добри хора, а мама и тати вече няма и да ги има. Как ще го научи да се бори с живота един родител , който из първоначално го е лишил от шанса да се сблъска с него на една по-крехка възраст и да се научи да „afbijten“ ( отхапва или отстоява интересите си в буквален смисъл) ?????
    Честно казано ме плашат изказванията на Георги домашен ученик. В тях прозира доста арогантност и чувство за превъзходство вероятно внушени му от родителите му по причина, че е по- схватлив и по-възприемчив от 99% от останалите хора. Задавал ли си е въпросът Георги дали е по-интелигентен от останалите, защото да си интелигентен не означава да си набутан със знания до козирката, да свириш гениално на инструмент , да програмираш алгоритми, да говориш добре и да смяташ ,че си по-добър и истински от другите хора само, защото си надарен от Бог в една или няколко области? И не мислиш ли Георги, че все в този живот не е важно какво можеш, а какво чувстваш, колко обичаш и на колко хора си помогнал??
    С две думи – аз не съм против домашното обучение, но съм ЗА задължително покрити норми и матури на тези деца, както всички останали индивиди ходещи всеки ден на училище.

    • Анонимен каза:

      Аз не виждам къде са плюсовете в това, да не знаеш какво учат децата ти… Нито пък да ги виждаш 2-3 часа на ден…

      Няма да коментирам останалото, защото изглежда не сте запознати с историята и явно не знаете, че без училища в миналото са си се справяли доста добре със живота, какво остава да коментирам защо е грешно държавата да се самоопределя за върховен стандарт в образованието и да го регулира.

    • Георги, домашен ученик каза:

      Diana Valstar, винаги ми е било смешно, как всички вземат един домашен ученик и очакват от него да е перфектното същество, докато пренебрегват същите и по-лошите недостатъци в хиляди деца ходещи на училище. Но не, аз не съм арогантен, всъщност факта е че вие сте арогантна . Аз преценявам и разумно отсъждам ползите на моето образование в перспектива, докато вие тесногръдо, необосновано, арогантно и напълно сляпо вярвате в собствената си правота. Да оставим факта, че беше достатъчно трудно да разбера какво искате точно да кажете в логически объркания си пост – почти през цялото време осъждахте държавното училище и хвалехте мен като личност, която цитирам „. . . е по- схватлив и по-възприемчив от 99% от останалите хора.“Нещо, което вие твърдите, а не аз. Накрая особено, съвсем ме объркахте, когато заявихте, че съм по-добър от останалите хора, но не съм бил интелигентен колкото тях, защото . . . бе и аз не разбрах защо. Стресна ме и това което се подразбира от изказването ви – че умните хора са неспособни да бъдат добри, докато по-глупавите от тях хора са неизменно способни на по-голямо добро. Това е философията на социализма и ренесансовите социалистически философи и политически лидери, като Робеспиер и Дантон, които докарват един от най-ужасните и кървави епизоди в историята на света – Френската революция, окъпала Франция в реки от кръв. Моля ви в следващите си постове да говорим интелигентно с аргументи и контра-аргументи, а не така общо и безпринципно. Иначе, този разговор ще се превърне в чиста загуба на време.

    • Rossy Jeliazkova каза:

      Не виждам как изобщо е приемливо за Вас да не знаете с какво се занимава детето Ви цял ден?! Особено когато е на 4-5 и все още са забраванковци, разсеяни и изобщо -деца! Относно прословутата социализация: Вие сама си отговорете, колко време за общуване има детето Ви в училище? От 8:30 до 2:30 казвате, с две 20минутни почивки! Ако детето следва правилата и редът, няма начин да има повече от 20-30минути социален контакт с връстници без посредничеството на преподавателя! А как точно си отстояват правата сред другите деца няма да коментирам: в училище винаги има посредник-учител за решаване на споровете. Никога не се оставят да ескалират до степен на физическа разправа и ако се стигне до там, учителите носят отговорност.
      Твърдите и че Георги и Божидар са по-високо интелигентни от другите деца, което няма гаранция да е вярно и не е необходимо, за да се предпочете домашното обучение. Но, твърде е възможно те да възприемат и обработват информация по различен от останалите деца начин!
      Кое точно дава правото на държавата как да учи всяко дете? Защо е необходимо да се регулира метода на обучение даже в частните училища?! Ако възприемаш и учиш по различен начин, по-лош ли си от останалите, редови връстници. Ако не си втора ръка дете, защо неможе да учиш както ти върви на теб, а ти лепват етикет: „глупав“, „мързелив“ и т.н.
      Какво и пречи на държавата да регламентира домашното обучение? Матури има така или иначе, какво им пречи да допускат домашни ученици до изпитите и да си вземат дипломи за завършеното образование както е в маса държави по света?
      Не сте съвсем права, че не е важно какво можеш – важно е да развиваш потенциала си максимално за вродените способности и желанията си.
      Всички тези неща Ви ги казвам от позицията на родител на 5годишен ученик в САЩ, който в последните 2 години си търси мястото в системата на обучение тук и аз като родител, следя, разучавам и мисля кое и как. Ето и моята реалност: синът ми навърши 5 преди 3 седмици, тръгва на училище в 7:10 и се прибира в 15:40. Има домашни всеки ден от учебната седмица без петък. Няма учебници, но има различни часове. Класната му предостави програма за срока, какво покриват, какви са очаква и после кратко резюме всяка седмица. На първата родителска среща с изумление установих, че има и различни преподаватели и различни стаи освен класната. Значи на 5 години имаме 7 учителя. Стандартно са 25 деца в клас, не ни се отрази добре, или по-скоро на учителя не се отрази добре. След подходящо тестване се оказва, че освен забавяне в говора сме и „надарени“. А сега накъде?! Хем със специални нужди, хем надарен – добре, че системата позволява вариации, та сме в малък клас от 12 деца. Въпросът е в България как е решен подобен казус и има ли изобщо вариант? Вариантът домашно обучение е винаги сред възможностите пред нас. Различни методи, различни програми, но една цел – най-доброто възможно образование за детето ни. Родителите не си измислят обучението, могат да се следват какви ли не учебни планове, от християнски до базирани на експерименти и проекти. Всеки щат си има регламент и правила, и по държавна статистика – над 93% от тези ученици успешно си продължават обучението в колеж, и над 97% са с резултати по-добри от средните за страната на стандартните им тестове и то с около 30 % точки.
      Относно социализацията, повечето от приятелите са от площадката или от тенис корта. На рожденния ден бяха 13 деца на възраст от 3 до 11 години и нито едно не беше от класа! Просто не посочи дете което да поканим,а ние непознаваме децата. Училищния автобус го взема за училище и го връща, реално нямам никакъв контакт с други родители, а съвсем естествено е родителите да са филтър за децата си.
      Та преди държавата да лепи етикети на домашното образование е добре да подреди малко регламента и правилата си.

      • kk каза:

        Rossy,kakav kasmet za teb i semeistvoto ti,nali?I az jiveia tyk ot 14god.i moia pogled e absolutno razli4en po otn-e na tykashnoto „obrazovanie“.Samo shte spodelia,4e kogato pristignaxme,sinat mi be zapisan v 6-ti klas,kadeto „y4eshe’ tova,koeto ve4e be minal kato material v 4-ti v Bulgaria. Ostanaloto e tishina….

    • Аз каза:

      Диана, ти си в матрицата!:) а уроците от живота със или без училище, той ще си ги научи – няма ние да определяме как друг ще учи от живота.
      а за явяване на състезание – каква връзка има дали е учил – там се показват и оценяват знания – стига да покрива възрастови и др. подобни изисквания, състезанието трябва да е отворено. той не е тръгнал да кандидатства в университет /пази Боже, български!/.

  2. bgreformer каза:

    В края на краищата, можем да обобщим, че мнението на МОН по казуса и въобще във връзка с констатациите на родителите е:
    1.Средата в училище не е деградираща.
    2.Държавното образование не е монопол.
    Ха сега кажете съгласни ли сте с основните тези и твърдения на чиновниците!?

  3. Поли С каза:

    bgreformer, кой акт на наднационалното законодателство нарушава МОН?

      • Вили каза:

        Ех, хората прочетоха едно писмо на НПО и станаха юристи. Моля ви, имате се за интелигентни хора, не се излагайте.

      • Rossy Jeliazkova каза:

        Към Вили.

        Точно, понеже не съм юрист, но след 8 години в правна фирма с 2300 адвоката на 4 континента, познавам много юристи, си позволих да подпитам за казуса. Оказва се, доста проблемна практика не само в България. По същия начин се държат и Германия и Гърция, а и други Европейски държави. Подписват международни споразумения/харти и т.н, които не спазват и местните им закони са в пряко нарушение. Но парират всеки опит за намеса, като намеса в вътрешните работи на съответната държава от страна на ООН. Общото е, че всички много удобно тълкуват хартата в полза на задължително държавно образование. Такава клауза няма! Държавата е ангажирана да предостави достъп! до образование на децата, те не са длъжни да ползват точно държавния вариант! Същото е и с отнемането на деца от семейството, но за обикновен гражданин да знае как и да има финансова възможност да се бори с държавата е непосилно.
        Много е забавно, когато привържениците на задължително държавно обучение обясняват как така децата се спасявали от вредни и лоши идеи, идващи от родителите! Явно не са запознати, че най-големия поддръжник на държавното обучение е Хитлер и закона, по който и в момента домашното обучение е извън закона в Германия, е негово творение!

  4. Diana Valstar каза:

    Анонимен, аз пък ги виждам. Холандците са една от най-развитите и проспериращи нации и държави в световен мащаб, Ако не беше добра системата им, никога нямаше да стигнат дотук, нали така? Смятам, че съпругът ми и всички умни хора, които познавам тук са плод на тази система. Когато фактите говорят и Боговете мълчат.
    Колкото до Георги – нямам никакво намерение да отговарям или коментирам изказването му. Не съм казала, че не сте добър, а ви попитах дали сте си задавали въпроса дали сте интелигентен ( истински интелигентен, а не набутан с информация за Данте и Робеспиер). И не ми размахвайте знанията си ако обичате. Размахайте ми мъдростта си и примирението си, уважението и обичта към ближния и човека. На това трябва да ви научат родителите ви, а не да ви тъпчат главата с теории за превъзходство, защото никой не стои по-високо от другия.
    Съвсем не смятам, че ми е объркан поста. Накрая казах, че съм наясно с минусите на държавното училище и че не съм против домашното обучение, но съм ЗА задължителните изпити и матури.
    Bgreformer: средата в училище е точно същата, в която живеете и вие. Това значи ли,че и вие сте деградант? Искате да ми кажете, че нямате допир с обществото и си живеете в изключително затворен кръг далеч изолирани от целия свят, отказващи да приемете факта, че в България има и добри и можещи хора, които са ходили и ходят на училище? Защо отричате тотално училищната среда, а живеете в същия този социум?? Защо не си идете и от него? Съжалявам, но мисля,че изпадате в крайност. Нещата никога не са само черни и бели.

    • Rossy Jeliazkova каза:

      Госпожо, както сама посочвате, важно е уважението и обичта към ближния, та е добре да ги демонстрирате и Вие. Интелигентността не е необходимо условие за никого, за да е добър човек! Но е необходимо да уважавате ближния! Как и откъде разбрахте с какво „тъпчат“ главата на Георги? И как е негова (или на който и друг ученик) вината, че държавата ни не регламентира техният казус?! Прословутата интелигентност е променлива, както го доказват много съвременни учени и се развива през живота на всеки човек, приема се че пикът се достига в началото на 20те години. Вие си правете изводите къде е Георги на тази линия и къде сте Вие например. Относно училищната среда , няма как да се залъгваме за качеството и в масовия вариант. Не пропускайте, че най-добре представилите се държави са си силно хомогенни общества все още и децата в съответния клас са около година по-големи от например тези в САЩ. Например моят син ще е първи клас на навършени 5, а не 6 години. Няма как да го сравним с първокласник на 7, разлика ще има независимо от теста, от моето или вашето мнение.

    • Георги, домашен ученик каза:

      Госпожо, разговорът с вас току що премина границата на приятен спор и стана безсмислена загуба на време. Не се аргументирате, а пак изповядвате вярванията си, защото ако аз се опитам да контрирам, да речем изказването ви относно колко добре работят нещата в Холандия с исторически пример като да речем, че от това което разказвате за там си проличават същите тоталитарни нишки като да речем, в империята на Наполеон, вие ще се нахвърлите върху мене с изказвания, че знанията са без значение, въпроса е дали си интелигентен и прочие. Да не говорим, че изглежда дори не знаете какво означава „интелигентен“ човек, вземете прегледайте някой тълковен речник, може да ви помогне. И стига сте ме набутвали с титли като „гений“, щото ако аз съм гений то всички около вас трябва да са в наистина плачевно състояние, понеже всред тези около мен не съм нещо особено. Е, сбогом, внимавайте само вярванията ви да не ви подведат впоследствие, както са правили с много хора.

  5. sinandeko каза:

    Свободата е сила,която повечето човеци не разбират.Няма нищо по-хубаво от това да си свободен и мъдър господар на себе си и независим от матрицата,която създава илюзията,че създава.Някой задавал ли си е въпроса какво е държава,кому е нужно това,на кого служи,кой казва кое да е задължително и кое не и защо,какво учите в училище и дали ви удовлетворява духовно,за да се почувствате космическа нация устремена нагоре?Аз съм от малкото хора хранени със свобода и оцелявам без работодател,защото така трябва да бъде.Винаги съм искал и другите да мислят като мен,но сякаш те не разбират и не желаят или се замислят за момент и толкова…през целия си живот съм опитвал да ги разбера и убедя,защото знам,че това е начин човека да се почувства човек и открие себе си.Парите нямат значение и стойност и никога не са имали.Смъртта е неизбежна…Бог съществува,но религиите са измислица на вашите господари…

  6. Diana Valstar каза:

    Извинете Роси, със средната си интелигентност го разбрах. Не е нужно да съм гениална за да мога да чета и между редовете. Казус няма! Законите се спазват. В противен случай следва наказание. Ако родителите искат да направят нещо повече за развитието на децата си извън училище, никой не ги спира. Ако искате да промените законите – направете го. Има избори, има народни представители, има правителство. Ако не ви харесва обществото, в което живеете – моля напуснете го и се изолирайте. Само не желая някакви вярващи си гении да ми размахват Данте и да ми държат речи, които и те дори трудно разбират. Животът е едно, теорията е нещо друго. Край на дискусията за днес. Нямам повече време за губене.

  7. Всичко това са просто сигнали , че нещо се случва, че нещо се променя! Хората ( тези в „системата и тези с „обезсмислени условия“ да се включат в нея) се опитват да оцелеят и да имат шанса да творят нещо смислено. Децата ни и не само те, отдавна са принудени да си набавят смислени знания и опит от всяко място което по възможност е по-малко манипулирано, смислено и честно. Никога не е било проблем дадена система или идея, проблема е когато „тя“ започва да вреди, отблъсква с това , че само името и е останало от първоначалната и идея. Всеки вижда безсмислието което се случва и когато „човек“ даже „уредил си“ документ „удостоверяващ…“ , Че може да заеме… пост и да „твори“ на воля… Затова е редно след всеки десетина изречения показващи някакво възмущение да се дават, показват, предлагат конкретни недискриминиращи и с разбиране към всички „принудени да постъпят различно“ предложения…
    Трябва да направим училищата си красиви, чисти и сигурни като заложим всичката наука и постижения в тях, да са екологични, Енергонезависими и самоиздържащи се та дори и печеливши. Дори входната врата на училището трябва да започва с наука по електромеханика, електроника, физика, оптика и всичко което може да се види само с едно минаване през нея. Да направим училищата си творчески работилници с неограничени възможности за еднаквите и различните… Учители, родители и ученици трябва да са задружни и щастливи… Време е да започнем да строим училища-хибрид които да са училища-заводи, творчески и научни работилници които да пълнят със смислени и красиви стоки всичките молове дето се построиха… 😉 Или май ще ни е по-лесно да преорганизираме всички молове в бъдещи училища… 🙂

  8. Сани каза:

    Преди няколко години, когато голямата ми дъщеря беше на 11 години, община Смолян организира общинско ученическо състезание по ски алпийски дисциплини. Участваха доста деца, като се състезаваха за своите училища. Когато състезанието приключи и децата се наредиха пред стълбичката очаквайки с нетърпение наградите се случи нещо, което ме остави без думи. Изведнъж организаторите съобщиха, че в класирането за медалите и наградите участват само децата, които не са членове на ски клубове и не са активни състезатели, а на останалите им благодариха за участието и им пожелаха много успехи. Реакцията на децата- състезатели на ски клубовете ви е ясна каква е била. Разказвам тази случка, за да ви покажа, че държавата ни наистина не толерира и не цени талантливите и трудолюбивите си деца. На предедн план се избутва посредствеността, послушанието, еднаквостта, липсата на въображение и т.н. Още по-фрапиращо е изказване на учител по адрес на детето ми: „Госпожо, ама тя дъщеря ви има много развинтено въображение, моля да вземете незабавни мерки!?!“
    Коментарите ни са безсмислени, по- добре е да започнем кампания в защита на това талантливо момче, вместо да се упражняваме в красноречие.

  9. Любомир Иванов каза:

    Брей, кога успяхте да ми изтриете коментарите?
    Щом е така останете си със здраве и си се капсулирайте.

    • bgreformer каза:

      Под статията е пълно с негативни коментари, но не и със злобни и нецензурни коментари, които не прилагат доказателства по същество. Моля, пишете без излишни емоции, а с реални доказателства на тезите, които защитавате! Успех!

      • Любомир Иванов каза:

        Моите коментари не бяха нецензурни със 100% сигурност, а малко по-язвителния тон в един от тях само далеч отстъпва на злобата в много постинги на защитниците. Можете да прегледата какви изрази се използват за да бъдат охарактеризирани противниците ви, министерството, чиновниците, учителите и т.н. Защо не триете и тях? Също така в много от постингите на защитниците на хоумскулинга има само сляпа вяра без аргументи. Ама не се трият.
        А в моите коментари какво имаше?
        – Казах, че статията е злобна и надменна. Ми такава е. Мога да и направя и разбор, ако се иска да се аргументирам
        – Дадох съвсем аргументиран отговор защо държавното образование не е монопол.
        – Дадох линк за наистина успяло дете в областта на информатиката, което още от 7 клас се състезава в най-горната група (с 12 клас), в 8 и 9 клас се яви на международната олимпиада по информатика (най-голямото възможно състезание) и вече има сребърен и златен медал. Като втората година е 6 в целия свят и то в конкуренция на 2-3 години по-големи деца. И този линк беше изтрит. При това не беше даден самоцелно, а в отговор на някакви нападки как в училище децата затъпявали и пр.
        – Дадох съвсем аргументиран отговор защо в състезание по ски за аматьори не се награждават актино термиращи. Същия подход има и в състезанията по математика – има състезания, където деца от МГ не се допускат или се състезават отделно. Някой да се е възмущавал? Не, защото никой силен математик няма да се радва, че е бил конкурентите от обикновено училище. Би трябвало да е така и в ските.
        – Помолих за обосновка на твърдението, че от MIT били забелязали този Божидар. Учудих се, защото даже деца с по няколко медала от международните олимпиади по математика и информатика си кандидатстват там на общо основание, а тук се твърди, че едва ли не в MIT чака запазено място за дете, победило в две национални състезания.
        – Като съм набрал инерция да споделя също, че в различни състезания по математика и информатика Божидар се записва ту като ученик в 6 клас, ту като ученик в 7 клас. При положение, че в нашите олимпиади разделянето е по класове, а не по възраст, това е малко странно.

        Е, кое е в горното е нецензурно? И кое е неаргументирано?

      • bgreformer каза:

        Първо, успелите деца в системата са факт, но техният успех не се дължи на системата, а на усилията на родители и учители извън формата на матрицата. Всеки младеж, който се състезава с по-големи деца, очевидно има щастието с него да се работи индивидуално. Бъдете интелектуално честен и признайте този факт.
        Тук разбира се, обаче, става въпрос за нещо далече по-голямо, много по-съществено, а именно, че свободата да изберем образование за децата си е право, което не подлежи на регулации от държавата. Все едно да направим закон за дишането!? Освен това, познавам автора и статиите му, та смея да твърдя, че той пет пари не дава за това, кой как си обучава децата, понеже всеки сам носи отговорност за това решение. В същото време, идеята да се отнеме правото на хората, които раждат деца да ги обучават, означава, че държавата претендира за собственост над децата. Няма по-вулгарно, извратено и тоталитарно заявление от това, което впрочем е характерно за всяко тоталитарно общество. Вие защитник на тоталитаризма или на свободата сте, г-н Иванов? Питахте ли децата си искат или не да ходят в детска градина или държавно училище. Ако всички родители се съобразяваха с желанието на децата си, държавно училище нямаше да има, щото в него желание да идат щяха да имат нищожен брой деца!
        Не е достатъчно да се мисли праволинейно и в рамка, за да твърдим, че сме прави. Това, което аз виждам е, че всеки родител познава и обича детето си повече от държавата и знае, какво детето му желае. Ако има изроди, които мразят децата си, то те определено не са родителите обучаващи сами децата си. Онези, които бързо абдикират от отговорността си да следят отблизо формирането на децата си като личности са за съжаление.
        За коментарите ви, аз лични не съм ги виждал и чел, но каквото и да сте казали, ако не е нецензурно, ще поискам да се възстанови.

  10. Любомир Иванов каза:

    Позволих си да извадя някои цитати от статията и да ги коментирам абсолютно цензурно и с аргументи:

    1. „България“ не иска да бъде прославена от Боби, защото Боби е домашен ученик и не посещава държавно училище“. „Системата не допуска до състезания деца, български граждани, които не ходят в държавно школо.“
    Коментар: Олимпиадите НЕ СА САМО ЗА ДЪРЖАВНИ училища, а и за частни, общински и такива като АКС (не знам как се води).
    2. „Да не говорим, колко дразнещо е, че се състезава с деца по-големи от него и ги бие както си иска. Това е възмутително!“
    Коментар: Божидар е на 13 години. От линка по-долу се вижда, че се състезава с други деца от 6 клас, а в 6 клас децата са на по 12-13 години. Затова твърдението е грешно и манипулативно

    Click to access 2013-03-03-protD.pdf

    3. „Това разбира се няма да е проблем за MIT, на тях никак не им дреме дали Боби е ходил или не, в българско държавно училище. Американците си знаят работата и забелязват талантливите деца и през океана, докато нашите чиновници не могат да ги видят, макар да са пред очите им.“
    Коментар: Има ли някакво доказателство за горното или то се споменава ей така, за ефект и внушение? Деца и с медали от международни олимпиади си кандидатстват в САЩ като всички други. Никого не са „изтеглили“ в САЩ, понеже е забелязан.
    4. „Има много талантливи деца, които се изявяват в различни изкуства и спортове, печелят международни награди и признание, но за тях не се говори, понеже не са се пръкнали от котилото на Матрицата“
    Коментар: Много? Може ли да бъдат изброени 3-4 такива деца?
    5. „През последните две години, Боби спечели всички състезания по програмиране, на които се яви . . . нелегално или полулегално“
    Коментар: „Всичките“ състезания са две (поне аз тях намерих в нета). Явил се е на повече състезания по математика но с много посредствен успех. Освен това цитатът показва, че Божидар целенасочено и съзнателно се е явил против регламента на състезанията. Искам да кажа, че всяка една организация може да си направи свое състезание с регламент. В случая регламентът не е променян тенденциозно заради Божидар, а той се е опитвал да го заобиколи. С каква цел? Да се направи скандал после ли? Ясно е, че в националния няма да го вземат. Едно, защото се явява в много ниска група и второ, защото и там си има регламент.

    • bgreformer каза:

      Г-н Иванов, па нека и аз да ви коментирам. Пишете:

      „ Олимпиадите НЕ СА САМО ЗА ДЪРЖАВНИ училища, а и за частни, общински и такива като АКС (не знам как се води).“

      Кажете това, на колегите си (поне колеги по идеология) от МОН

      „Божидар е на 13 години. От линка по-долу се вижда, че се състезава с други деца от 6 клас, а в 6 клас децата са на по 12-13 години. Затова твърдението е грешно и манипулативно
      http://www.math.bas.bg/infos/files/2013-03-03-protD.pdf“

      Точно на това състезание, Божидар е бил с една година по-малък от всички участници. Какво да се прави, г-н Иванов, като любовта ви към системата не ви носи дивиденти. Все пак, важното е, че е спечелил, г-н Иванов, дори да бе тогава на 13, пак е спечелил. После му е забранено на да се състезава – сега държавата по-малко симпатична ли ви е или любовта ви към нея е като посвещението на верен комунист, към идеалите на партията?

      По отношение на MIT, си смучете от пръстите заключения, които авторът на статията не прави.

      „Много? Може ли да бъдат изброени 3-4 такива деца?“

      Може, ама няма да е с имена. Има поканени деца в САЩ, за да са студенти там, други, които прославят страната в международни състезания, трети, които печелят музикални надпревари . . . Ама вас какво ви интересува това, а!? Дори и да нямаше, значи ли, че хората не трябва да са свободни, кажете г-н Иванов? Хайде сега ми дайте съотношение, за децата в системата и за техните успехи, при положение, че според PISA, половината от тях са функционално неграмотни.

      „„Всичките“ състезания са две (поне аз тях намерих в нета). Явил се е на повече състезания по математика но с много посредствен успех. Освен това цитатът показва, че Божидар целенасочено и съзнателно се е явил против регламента на състезанията. Искам да кажа, че всяка една организация може да си направи свое състезание с регламент. В случая регламентът не е променян тенденциозно заради Божидар, а той се е опитвал да го заобиколи. С каква цел? Да се направи скандал после ли? Ясно е, че в националния няма да го вземат. Едно, защото се явява в много ниска група и второ, защото и там си има регламент.“

      На Божидар и родителите му, не им дреме, какво мислят чиновниците за него и за успехите му. Както със сигурност не им дреме и за вашето мнение, г-н Иванов. Ха сега, кажете вашите деца, какво и къде са спечелили, колко много са научили и . . . опааа, имате ли деца, г-н Иванов!?

  11. kk каза:

    Sprete s tezi zaglavia! Xybava,losha-tova e nasha Rodina! Zashto okoto ni vse v 4yjdite darjavi be,djanam? Pove4eto ot tiax ne mogat da ni badat za primer,proymeite go!

    • Rossy Jeliazkova каза:

      Понеже няма връзка за отговор под коментара Ви по-горе, си позволявам да пиша тук. Не разбирам нито причината, нито повода за сарказма Ви. Става въпрос за варианти, избор и отношение. Никъде не твърдя, че образованието им е без проблеми или по-добро. Също и общото със Вашия случай, ами в САЩ, връстниците на синът Ви са в 6ти клас! Голяма част от учениците нямат навършени 6 години в първи клас, и реално децата от 4ти клас в България са в 6ти тук.
      Освен подредба по класове, програмата все пак е взела предвид и възрастовата зрелост на децата и съответната им способност за абстрактно мислене и възприемане на абстрактни идеи. А Вашето изказване подкрепя и основната тема в поста : като не Ви харесва държавното образование, изберете частно или даже домашно обучение! Имате богат избор между програми и методи, за разлика от родителите в България!

      PS: избора на заглавие си е личен, на автора на блога. Все пак това не е вестник или списание, а лично мнение.

Вашият коментар